BIOTOP PEOPLE

No.1
さまざまな才能と感性と想像力が集まって、BIOTOPの生態系は保たれています。
このJOURNALではBIOTOPの森で出会った人や物にアプローチし、
感度の高い情報を収集していく予定です。まずはBIOTOPを支えるこの3人から。

TAKASHI KUMAGAI

熊谷隆志

STYLIST,PHOTOGRAPHER,and Creative Director of BIOTOP

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もしもサンフランシスコにコレットがあったら?

3年前のオープンのときは、館全体のナチュラルな雰囲気の中にファッションも溶け込んでいましたが、しだいにハイブランドの服も置くようになったので、服がより一層映えるよう2階をリニューアルしました。
ライフスタイル全般をテーマにしたショップとしては、BIOTOPが先駆けだったと思いますが、そういったショップが他にも増えてきて、やはりBIOTOPはその先を考えたいなと。それで、いま感じている「その先」を2階で表現してみました。イメージとしては、サンフランシスコにコレットがあったら、というかんじでしょうか。
ハイブランドといっしょにカジュアルやテーラードも並びますが、モダンな内装だと見え方も変わってくると思うんです。そのあたりは建築家の大堀伸さんに相談して、ミッドセンチュリー・デザインのケーススタディ・ハウスを参考にしました。窓枠の素材とか、光の入り方とかが、アメリカ西海岸のモダン住宅を思わせるような。
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生まれ変わったBIOTOP2階
BIOTOP’s reborn 2nd floor.

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BIOTOPの内装
BIOTOP INTERIOR

気持ちいい植物やナチュラルコスメが置いてある1階から、この2階に上がってくると気持ちが切り替わる。そこには明るい光の中に、BIOTOPらしいセレクトの洋服たちが美しく並んでいるんです。3年前とは僕の好みもずいぶん変わっていて、それを限りなく表現したつもりです。いま自宅もリノベーションしていてこのフロアと似た雰囲気になりつつあり、完全に自分のライフスタイルとショップが連動しています。
内装と同時に、BIOTOPのロゴも一新しました。いままでのロゴもそうですが、今回もアートディレクターの角田純一さんにお願いしました。いままでのロゴは、オープン当時の、館全体のほっこりした感じが表現されていて好きでしたが、今回はもう少しファッションを想起させるイメージにとお願いしました。僕は昔から、角田純一さんをアートディレクションの師匠としてたいへん尊敬・崇拝していて、ロゴでも写真集でもすべておまかせしているんです。だから角田さんがBIOTOPに来て感じたことをフォントにしてくれればそれが一番と。結果、シンプルで、いまの気分を凝縮したロゴになりました。

他の店にはない服が、BIOTOPにはある

洋服については、基本的に僕の好みで、僕のスタイリングの延長です。オープンのときから、他の店にはないものがBIOTOPにはある、と思ってバイイングしてきたので、その考え方はブレずに継続していきます。リニューアルにあたって注目ブランドは、メンズだと〈ペリー・エリス〉のプレ・フォール。日本ではBIOTOP以外には1軒しか置いているところがありません。レディスでは、ずっと好きだった〈AURORA LOPEZ MEJIA〉のアクセサリーを置けたのがうれしいです。少々高いけれど魅力的なデザインで、BIOTOPでどんな反応があるか楽しみ。こういった挑戦は続けていきたいです。いいと思うブランドはどんどん取り入れて、どんどんシャッフルして行きたい。エッジーなものと、カジュアルなもの、それに「ワイルド ライフ テイラー」にあるようなテーラードが共存し、BIOTOPの内装と雰囲気の中で新鮮な見え方をする、そんなショップをめざしています。ファッションが大好きな人たちが、わざわざ白金台に足を運んでくれてBIOTOPという空間をゆっくり味わってくれる。それを想像するだけでわくわくします。

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©TAKASHI KUMAGAI

What if Colette Paris were in San Francisco…?

When we opened three years ago, fashion was already blended into the entire store’s natural atmosphere, but as we gradually began to carry high-brand clothing, we renovated the second floor to make the clothing stand out more. As a shop with whole lifestyle as its theme, I think that BIOTOP has been on the forefront. Although other shops like ours are becoming more common, I like to think that BIOTOP was on the forefront. And so, we tried to reflect the “forefront” that I feel in the second floor. Image-wise, it’s as if Colette Paris were in San Francisco.

Even though we carry both casual and tailored along with high-brand clothing, we think that your way of browsing the store with its modern interior will change. I consulted with architect Mr. Shin Ohori about it, and used a Mid-Century designed Case Study House as reference. The window pane’s materials, the way the light enters, etc. remind you of a modern home on the west coast of the United States.
As you go from the first floor with its natural cosmetics and pleasant plants to the second floor, your mood changes. There, in the radiant light, BIOTOP’s select clothing is beautifully laid out. My tastes have changed drastically since three years ago, and I intended to show that as best as I could. I’m currently renovating my house as well and it’s turning into an atmosphere similar to this floor. My lifestyle and the shop are completely connected.
We’ve also changed BIOTOP’s logo along with the interior. As with the last logo, I’ve asked Art Director Junichi Tsunoda to do this one as well. I liked the last logo from our opening, which expressed the relaxed atmosphere of the whole shop, but this time I’ve asked him to design one that evokes a little more fashion. I’ve greatly admired and respected Junichi Tsunoda as an Art Direction Master since long ago, and I’ve left everything—from the logo to the photo collections—up to him. That’s why I think it would be best for him to express what he felt when he came to BIOTOP in its font. As a result, it was turned into a simple logo with our current feelings condensed into it.

Clothing not carried in other shops carried at BIOTOP.

The clothing is essentially to my liking, and is an extension of my styling. Since opening, I have bought all clothing thinking that BIOTOP carried what other stores didn’t carry. I am continuing this thinking. At the time of renovation, in Men’s, popular brands were from Perry Ellis’s Pre-Fall collection. In Japan, there is only one other store outside of BIOTOP. In Women’s, I’m happy that we are able to carry my long-time favorite AURORA LOPEZ MEJIA’s accessories. They’re a little expensive, but have a glamorous design, and I’m excited to see what kind of reaction toward them there will be at BIOTOP. I want to keep on challenging myself in this way.
I want to keep on taking in brands that I think are good, and to shuffle them around. I’m aiming at creating a store where edgy, casual; and tailored as if they were “wild-life-tailored”, co-exist and you can browse them with a refreshed feeling in BIOTOP’s interior and atmosphere. People who love fashion will come all the way down to BIOTOP in Shiroganedai to enjoy the BIOTOP atmosphere. I’m excited just thinking about it.

TEXT / AYUMI MACHIDA

SHIN
OHORI

大堀 伸
ARCHITECT

光を取り入れて、
中庭との関係性をつくる

今回のリニューアルでめざしたのは、中庭との関係性を作り、光を取り入れること。そして豊富な商品量をすっきり見せる工夫をすることだったという。そこで大堀さんは、いままで商品が置かれていた、中庭に面した窓のあたりの壁を取りはらい、空間を作って光が入るようにし、そこにベンチのような台を作った。また空間に抜けがあるところと、対照的に商品をたっぷり見せるところのメリハリをつけ、中庭とのつながりを確保しつつ、店内を回遊しながら洋服を吟味できるよう設計した。
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リニューアル後のBIOTOP2階
BIOTOP’s 2nd floor after its renovation.

interior

中庭に面した窓の近くに生まれたベンチ
The bench born near
Tthe window facing the patio.

飾ることよりも、
空間を操作することの魅力

「バウハウスやケーススタディ・ハウスは僕も好きで、デザインされすぎた空間より機能的で美しい空間に興味があります。だから熊谷さんの意見には共感しました」。
熊谷とのコラボレーションは、〈SATURDAYS SURF NYC〉に続き2回目。「〈SATURDAYS SURF NYC〉は、ショップと通りが離れていて入りにくかった。ストリートとの関係性は大事なんじゃないかと思い、もうひとつ新しい床を作って、ストリートとショップをつなげました」。
exterior

代官山の旧山手通りに面した〈SATURDAYS SURF NYC〉
SATURDAYS SURF NYC facing Daikanyama’s Kyuu-Yamate Doori.

空間を操作することで生まれる人の行為。大堀さんはそれがもっとも興味深いと言う。「新しく生まれた空間で、お客さんはどんな行為をするのだろう、と想像するのが楽しい。ショップの人とどんなやりとりをするのかな、〈SATURDAYS SURF NYC〉ならそこでコーヒーを飲むのかな、BIOTOPなら窓辺のベンチにすわって欲しい服について考えるのかな、とか。人の行為によって、お店にはいい空気が流れるんじゃないかと思っているんです」。
おおほり・しん/1967年生まれ。建築家。1995年インテンショナリーズを共同設立、1999年ジェネラルデザイン設立。住宅のほか、〈SATURDAYS SURF NYC〉や、〈GALLERY ROCKET〉、〈COWBOOKS 〉などの店舗も多数手がける。

Creating relations with the
patio by taking in more light.

What Mr. Shin Ohori aimed for in
this renovation was to take in more light by creating a relational patio. And to make an effort to clearly show the great variety of items in stock. Therefore, he removed the
wall by the window that faced the patio, where the items had been
placed, to create a space so that the light could enter, and created a
bench-like stand there. Moreover, he designed it so that the customers could carefully browse the clothing around the store while securing its connection to the patio, creating a good balance between showing
many contrasting items and leaving open space in the space.

The allure of controlling space rather than decorating.

“I also like Bauhaus and Case Study Houses, and have more of an
interest in functional and beautiful spaces rather than overly-designed spaces.”
This collaboration with Mr. Kumagai is his second one since
SATURDAYS SURF NYC.
“SATURDAYS SURF NYC was hard to visit because the shop and street were separated. I feel that a shop’s relationship to the street is
important, and so I made another
new floor and connected the shop and the street.People’s actions
are born by controlling space. Mr. Ohori says that that is most
interesting to him.
“In a newly born space, how will the customer’s act? How will they
interact with the shop staff? If they’re at SATURDAY SURFS NYC, will they drink coffee? If they’re at BIOTOP, will they sit at the bench by the window and think about the clothing they want? I enjoy
imagining these things. I think that a great store atmosphere is created by the people’s behavior.
Shin Ohori/Born 1967. Architect. He co-designed Intentionallies in 1995, and General Design in 1999. In addition to homes, he has also designed many other stores such as SATURDAYS SURF NYC,
COWBOOKS, and GALLERY
ROCKET.

JUNICHI
TSUNODA

角田純一
ART DIRECTOR, ARTIST

ロゴに込められた思い

いままでのロゴと同様、今回もロゴ・デザインを担当したのはアートディレクターの角田純一さん。「角田純」という名前で画家としても活躍する多才なクリエイターである。
「3年前に作ったロゴは、ショップの特長でもある’自然との融合’を表していて、かなり装飾的にしたんです。最初は印象に残るものがいいと思ったので。でも、パッと見ハデなものは飽きるのも早い。だから熊谷くんからロゴを変えたいと連絡があったとき、あ、次のステップへ進みたいんだな、と直感的に思いました」。
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旧ロゴ。緑あふれる館を表現している
The old logo. TIt expresses
a shop lush with greenery.

「バウハウス」が意味するもの

尊敬してやまない角田さんのことを、熊谷は「僕が言いたいことを1.5秒でわかってくれる人」という。「熊谷くんはあまり言葉にしないタイプだけど、『バウハウスとかミッドセンチュリー』とだけ言っていた。装飾的なアール・ヌーヴォーの後に来るのがバウハウスだから、今度のロゴはシンプルでフラットなものにしたいんだなと。つまり彼はBIOTOPを、何でも受け入れることができる、フラットで普遍的な空間にしていきたいんでしょう」。
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新ロゴ。シンプルながら「O」が少しいびつ
The new logo. TAlthough simple,
the “O” is a bit warped.

それで出来上がったロゴは、シンプルでソリッドなデザイン。バウハウスと同時期、アメリカでミッドセンチュリーの家具が注目されたころに出来たフォントだそうだ。「少しずつ変えたロゴを数種類提案したところ、ちょっといびつさを残した温もりあるものを選んだ。彼はきっと息の長いショップにしたいんだと思いますよ」。
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「角田純」としてのファンタジックな絵
Fantasy paintings as “Jun Tsunoda”.

つのだ・じゅんいち/1960年生まれ。多摩美術大学卒業後、雑誌や広告のアートディレクションをしながら、「角田純」の名前で絵を描く。BIOTOPのソリッドなデザインとは対称的に、描く絵は抽象的でファンタジックで多くのファンを持つ。現在『花椿』で連載中。

The feelings in the logo.

As with the last time, Art Director Junichi Tsunoda is in charge of the logo design this time as well. He is a multitalented creator who also
works as an artist under the name “Jun Tsunoda”.
“At first I thought that something memorable would be good, so the logo that I made three years ago was quite decorative, reflecting a fusion with nature, which is also the shop’s strong point. However, you get tired of things that are flashy at a glance. So, when I got a call from Mr.
Kumagai that he wanted to change the logo, I intuitively knew that he wanted to move on to the next step.”

What “Bauhaus” means.

Mr. Kumagai says of Mr. Tsunoda, whom he deeply respects,
“he is someone who understands what I mean in 1.5 seconds.”
“Mr. Kumagai is not a man of many words. All he had said was,
“like Bauhaus or Mid-Century”. I knew that he wanted to make the next logo a simple and plain logo because what comes after the decorative Art Nouveau movement is Bauhaus. In other words, he wants to make BIOTOP into a general, plain space that accepts anything.
So the logo that Mr. Tsunoda made was a simple and solid design. He says that the font is one that he made from when Mid-Century style furniture was attracting attention in the United States, at the same time as Bauhaus. “When I proposed
several types of logos to which I had made minor changes, he chose one that had a warmth that I had left a little warped. I think he definitely wants to make it into a
long-standing shop.”
Junichi Tsunoda/Born 1960.
Since graduating from
Tama Art University,
Junichi Tsunoda to paint under the name Jun Tsunoda while doing
magazine and advertisement art
direction.
In contrast to his solid design for BIOTOP, his paintings are abstract and fantasy, which has earned him many followers. His works are currently serialized in Hanatsubaki.

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